تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/08/24 - 09:22
کد خبر: 487740

در گفتگوی اختصاصی «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح شد؛

عطایی: مسئله فلسطین یک موضوع انسانی و حقوق بشری است/ سازمان ملل نشان داده اقتداری برای مدیریت بحران ندارد

عطایی: مسئله فلسطین یک موضوع انسانی و حقوق بشری است/ سازمان ملل نشان داده اقتداری برای مدیریت بحران ندارد

دبیر انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا گفت: در رسانه ها گزارشات متناقضی از سفرهای سیاسیون و موضع گیری هایشان منتشر شده است. به احتمال زیاد برنامه هایی برای حذف غزه وجود داشت و حاکمان خیلی از کشورهای مطلع مثل آمریکا و انگلیس قرار بود سکوت کنند و با چهره سازی غیر انسانی از فلسطینی ها چراغ سبز به این اقدام بدهند. حال که مردم در تمامی کشورهای جهان تجمع کردند و شبکه مجازی بر لابی های رسانه ای غلبه کرده، این چراغ سبز کم کم به چراغ زرد تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشجویی«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهای اخیر با اوج گیری جنایات رژیم غاصب و آدمکش صهیونیستی در نوار غزه و وقوع جنایات جنگی و نسل کشی مردم بی دفاع و پناه فلسطین و با به حرکت در آمدن افکار عمومی جهانی علیه اسرائیل و جنایات آن، بسیاری از کشورهای جهان در شرق و غرب با حضور در کف میدان‌ها انزجار خود از رفتارهای غیر انسانی و حیوان صفتانه صهیونیست‌ها اعلام کردند، لندن نیز یکی از شهرهایی بوده است که با تجمعات گسترده و پرشمارمردمی حالا در حمایت از مردم بی‌گناه فلسطین علیه جور ظالمان به پا خاسته است و در این میان فعالان دانشجویی در شهرهای مختلف اروپا نیز درقالب‌های مختلف به این زمره پیوسته‌اند.

از همین رو در این گزارش برای اطلاع از جریان به راه افتاده افکار عمومی و همچنین فضای کلی غرب به ویژه در انگلستان به گفتگو با «محمدحسین عطایی» دبیرانجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا به گفتگو پرداختیم که در ادامه این گزارش مشروحی از آن را می‌خوانید: 

سوال: نظر و تحلیل  خود را به طور کلی نسبت به جنایات اسرائیل و جنگ اخیر بیان نمایید؟ 

بنظرم از زوایای متعددی میتوان در خصوص فاجعه ای که در فلسطین رخ داده گفتگو کرد. یکی بحث حقوقی و حقوقی بشری است که مربوط می‌شود به تخلفات حقوقی، که نتانیاهو مرتکب شد و لزوم تحت پیگرد قانونی گرفتن او.

از بمباران کردن کودکان و زنان فلسطینی در منازل تا مدارس و بیمارستان ها، از محاصره غزه و قطعی آب، برق، اینترنت، غذا و دارو تا بمباران های مکرر و استفاده از بمب های فسفر سفید، از زندانی کردن و ظلم به فلسطینی ها تا شهرک سازی های غیر قانونی و تصاحب منازل فلسطینی ها، از قتل عام هزاران کودک تا آواره کردن میلیون ها انسان بی پناه، از تحریف و تقلیل وقایع فلسطین تا تلاش برای چهره سازی حیوانی و غیر انسانی از کودکان و زنان فلسطینی، از کشتن و زندانی کردن کودکان فلسطینی تا نسل کشی همگی جزو جنایاتی است که ماده های ۷ و ۸ اساسنامه رم دیوان کیفری بین المللی، ماده های ۳۳ و ۴۹ کنوانسیون چهارم ژنو، پروتکل ۳ کنوانسیون منع استفاده از برخی سلاح های متعارف ژنو و لایحه بین المللی حقوق بشر است.

جنبه دیگر جنبه دیپلماسی است. اینکه چطور است که همچین تخلفات آشکاری در مقابل چشمان عالم رخ داده و دستگاه های دیپلماسی کارایی خودشان را از دست داده‌اند. سازمان ملل هم نشان داده اقتداری برای مدیریت بحران ندارد.

پیوند غرب با ایجاد این فاجعه در فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

جنبه دیگر جنبه دیدگاه هاست. اینکه برخی ها می‌خواهند مباحث رد در خلاء نگاه کنند و از تاریخ نیاموختند که نمی‌توان نسبت به تنش های ریشه دار نگاه سطحی و در خلاء داشت. و یا نگاه و دیدگاه مقصر شناسی شاید برای عوام مرسوم باشد اما انتظار می‌رود مسئولین دستگاه ها و روسای کشورها دیدگاه کنشگری و حل مسائل داشته باشند نه دیدگاه سکوت و پاسکاری توپ مسئولیت و دیدگاه صرفا مقصر شناسی. آنچه مشخص است این است که انسان ها از هر نژاد و مذهب باید دارای حقوق انسانیت باشند.

تبعیض یک نژاد یا مذهب هیچ جایگاهی در تعالیم الهی ندارد. نکته ای که شاید غافل مانده ریشه مشکلات استعمار است. حاکمان بریتانیا در جهان تفرقه انداخت، هند و کشورهای زیادی را غارت کرد و خودش را ساخت. حاکمان بریتانیا با استعمار مسلمانان خیلی از کشورهای منطقه را عقب انداخت و هنوز عواقب این استعمار دیده میشود.

سال‌ها حاکمان بریتانیا و اروپا به یهودیان ظلم کردند، آنها یهودیان را وادار به مهاجرت های متعددی کردند و پس از این مجددا آنها را از بریتانیا اخراج کردند و با اعلامیه بالفور آنها را به مهاجرت به کشور فلسطین وادار کردند.

واقعا تعجب آور است که اینها این‌همه ظلم این همه ظلم به مسلمین کند این همه استعمار و غارت، این همه بردگی از آفریقا راه بیانداز و غارت اموال آفریقا، این همه یهودی بکشد و آنها را به مهاجرت های متعدد وادار کند بعد از حاکمان بریتانیا اخراجشان کند و راهی فلسطین بیاندازد بعد تقصیر همه این اتفاقات و همه عواقب آن را گردن کشورهای مسلمان بیاندازد. این همه گرانی که در بریتانیا و اروپا و آمریکا ایجاد کردند از غذا تا برق و مسکن، این همه افزایش مالیات و مخارج و سالانه میلیاردها دلار خرج جنگ با کشور های مناطق دیگر صرف کنند.

از مردم خودشان صرف نظر کنند، مخارج سنگینی را بر آنها تحمیل کنند که با کشورهای دیگر جهان تفرقه بیاندازند و جنگ ایجاد کنند. سلاح های خود را بر سر کودکان و زنان فلسطینی بیندازند، بمب های خود را بر سر کودکان و زنان فلسطینی بیاندازند و با اعتماد به نفس به پشتیبانی نتانیاهو در قتل عام فلسطینی ها ادامه دهند.

آنچه اکنون نیاز است توقف بمباران غزه است. آنچه نیاز است اتمام محاصره غزه است. آنچه نیاز است ورود کمک های بشر دوستانه آب و غذا و دارو برای فلسطینی هاست. آنچه نیاز است توقف شهرک سازی های خلاف قانون و احترام به خاک فلسطین است.

نیاز است فلسطینی ها انسان های برابر باشند با حقوق یکسان با احترام یکسان نه زندگی مظلومانه است. آنچه نیاز است عدم تصمیم گیری برای مردم دیگر است و اجازه دادن به فلسطینی ها و مردم ساکن آنجا از مذاهب مختلف برای تصمیم گیری در خصوص سرنوشت خود بدون دخالت های نه خواسته آنان است. آنچه نیاز است اجازه دادن به فلسطینی ها برای تشکیل دولت و حکومت خودشان است بدون شیطنت و دخالت و موانع تراشی های کشورهای بی صاحب نظر است.

شیوه مواجهه افکار عمومی جهانی با این بحران و تجمعات به راه افتاده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

افکار عمومی را نمی‌شود بدون نظر سنجی و تحقیقات علمی بررسی کرد. اما موضع گیری های عمده مردم که در شبکه مجازی در حمایت از فلسطین منتشر می‌شود و بازخورد بسیار بالا ویو و لایک محتوای حامی فلسطین شاید یک راه برای محاسبه افکار عمومی یا نظر باطنی افراد نسبت به وقایع فلسطین باشد.

خیلی از افراد تحقیقات بیشتری کردند و از وقایع فلسطین بیشتر مطلع شدند. خیلی از یهودیان حامی فلسطین گفته اند که پیرو کتب دینی تورات هستند و نژادشان نیز یهودی است اما با عقیده صهیونیسم موافق نیستند.

شاید افکار خیلی از افراد تا مدتی قبل تصور می‌کردند که موضوع فلسطین یک موضوع فلسطینی یا اسلامی است اما امروز متوجه شدند که یک موضوع انسانی و حقوق بشری است. محتوای موجود در شبکه مجازی از تجمعات حامی فلسطین در انگلیس هم نشان می‌دهد که افراد از نژاد و مذاهب مختلف برای حمایت از مردم فلسطینی و برای توقف بمباران غزه و برای توقف قتل عام کودکان فلسطینی و برای اتمام محاصره غزه تجمع می‌کنند.  

توضیح، نکته یا موضع خود در خصوص اقدامات بین المللی که تاکنون نسبت به این بحران صورت گرفته ارایه نمایید؟ 

در رسانه ها گزارشات متناقضی از سفرهای سیاسیون و موضع گیری هایشان منتشر شده است. به احتمال زیاد برنامه هایی برای حذف غزه وجود داشت و حاکمان خیلی از کشورهای مطلع مثل آمریکا و انگلیس قرار بود سکوت کنند و با چهره سازی غیر انسانی از فلسطینی ها چراغ سبز به این اقدام بدهند. حال که مردم در تمامی کشورهای جهان تجمع کردند و شبکه مجازی بر لابی های رسانه ای غلبه کرده، این چراغ سبز کم کم به چراغ زرد تبدیل خواهد شد.

در صورت این اتفاق، موافقت با اجازه تشکیل دولت و حکومت توسط مردم فلسطین برای خود که پیشتر با چراغ قرمز حاکمان غرب ممانعت میشد به چراغ زرد تبدیل می‌شود. به مرور زمان و از ترس عدم کسب آرا در حوزه های انتخابی خود در انگلیس و آمریکا و حاکمان ناچار می‌شوند به نتانیاهو چراغ قرمز نشان دهند و به فلسطینی ها اجازه دهند در خصوص کشورشان تصمیم بگیرند و بر اساس خواسته مردمی که در آن منطقه سکونت دارد حکومت و دولتی برای خودشان تشکیل دهند.

مصاحبه از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top